gaidos group1_mini

Despre dragoste si alti demoni, de Gabriel García Márquez! RECENZIE realizata de prof. Andreia Ivascu

Spatiere randuri+- ADimensiune font+- Printati articolul

opticamartie2018

Era incredintat ca n-ar exista oceane ori munti, nici lege de pe pamant sau din ceruri, si nici putere a infernului care sa-i poata desparti. (p.132)”
bratumetal2016-compressor

La mijlocul secolului al XVIII – lea, in orasul Cartagena de Indias, loc populat atat de sclavi negri deprinsi cu vrajitoria cat si de nobili fara principii, Sierva María de Todoslos Angeles, unica fiica a marchizului de Casalduero este muscata de un caine cenusiu cu o stea in frunte, ce dadu buzna in aglomeratia targului in prima duminica din decembrie. Banuind ca ar fi turbata sau posedata de spirite din alta lume dupa fatidicul eveniment, Sfanta Inchizitie, legea suprema, o trimite pe micuta la manastirea Santa Clara, locul in care sunt ingropate de vii calugaritele claustrate, asezare unde se mai aflau alte optezeci si doua de spaniole cu servitoarele lor si trezeci si sase de calugarite creole din comunitatea ilustra a vece regatului.

Toate fiintele ce ajungeau aici isi facura un legamant de saracie, tacere dar si de castitate. Sierva María ii este incredintata, la ordinul episcopului De Cáseres y Virtudes, lui Cayetano Alcino del Espíritu Santo Delaura y Escudero, mana dreapta a batranului si cel mai bun student la teologie de la Salamanca, acolo unde isi luase licenta cu onorurile cele mai inalte ale promotiei sale.Preocupat in principal de lumea austera a cartilor, tanarul nu are nicio legatura cu lumea exterioara, dedicandu-si intreaga existenta studiului. In jocul nefast al unui destin tragic, la treizeci si sase de ani, Cayetano Delaura intra in viata micutei salbatice si traiesc la limita dintre viata si moarte sub aripa ingerilor si demonilor cea mai tulburatoare poveste de dragoste a tuturor timpurilor. Acest aspect al sortii nu fusese planuit ci doar intrezarit in starea de veghe a bibliotecarului episcopal.

Daca Sierva María era posedata de diavol ori daca Cayetano reuseste sa o exorcizeze prin puterea nestavilita a iubirii fara granite, o sa descoperim prin lectura fantasticei capodopere plasata undeva intre istorie si legenda, misticism impletit cu erotism, realitate si magie, asa cum doar Gabriel García Márquez reuseste sa plasmuiasca prin intermediul realismului magic. Tulburatoarea viata a micutei de doisprezece ani cu plete vii de culoarea aramei inflacarate a ramas in memoria autorului dupa ce inziua de 26 octombrie 1946, cand tocmai se incepuse golirea criptelor funerare din vechea manastire Santa Clara, seful de redactie al ziarului unde isi facea ucenicia de reporter il anunta prin telefon evenimentul ce avea o mica probabilitate de a se transforma intr-o stire.

Asadar, partea introductiva a romanului ce este redata subiectiv de Márquezin 1994 la Cartagena de Indias cuprinde marturia existentei micutei marchize de doisprezece ani cu pletele-i ca o trena de mireasa, despre care, in copilarie, bunica lui ii povestise ca a murit de turbare dupa ce a fost muscata de un caine. Metoda pentru a o salva nu se gasise la timp, pentru ca “nu-i pe lum eleac care sa tamaduiasca ceea ce nu tamaduieste fericirea.” (p.40) Despre dragoste si alti demoni este o scriere semnata de Gabriel García Márquez aparuta la editura Rao in 2014, insectiunea Rao Clasic, in traducere din limba spaniola de Tudora Sandru Mehedinti.

RECENZIE: Andreia Ivascu

mayagymfitiulieaugist2018
alexandrahaurstyleapr2018